Entree

Hulp en advies bij de uitvaart op basis van vrijwilligheid onderlinge solidariteit en/of nabuurschap

Entree

Hulp en advies bij de uitvaart op basis van vrijwilligheid onderlinge solidariteit en/of nabuurschap

Entree - copy

Hulp en advies bij de uitvaart op basis van vrijwilligheid onderlinge solidariteit en/of nabuurschap

Entree - copy

Hulp en advies bij de uitvaart op basis van vrijwilligheid onderlinge solidariteit en/of nabuurschap

Entree - copy

Hulp en advies bij de uitvaart op basis van vrijwilligheid onderlinge solidariteit en/of nabuurschap

De Laatste Eer start met verbouwing uitvaartcentrum

Ontwerp uitvaartcentrum DLE. Foto: PR

DINXPERLO – Het bestuur en de uitvaartverzorgers van Uitvaartzorg De Laatste Eer Dinxperlo presenteren vol trots de plannen voor de aanstaande verbouwing van het bestaande uitvaartcentrum aan het Kerkhofpad in Dinxperlo. Na goedkeuring van de leden, kon het bestuur aan de slag met het uitwerken van de ideeën voor de upgrade van het centrum. Centraal hierin stonden de uitbreiding van het gebouw en de ruimten, het uitbreiden van de faciliteiten en het onder één dak brengen van vervoer en materiaal. Nu is het moment aangebroken dat de schop de grond in gaat.

Door Iris Jansen

Voorzitter Wijnand Rigter: “Na het vertrek in 2020 van René en Olga Derksen als uitvaartverzorgers voor DLE Dinxperlo, hebben we als vereniging de uitvaartverzorging zelf ter hand genomen. Dianne te Paske was één van de eerste medewerkers die we mochten verwelkomen. Uiteraard was de begintijd een spannende periode voor onze vereniging, maar nu vijf jaar later, kijken we er met alle tevredenheid op terug en zijn vol vertrouwen naar de toekomst toe. Het idee voor een upgrade van het gebouw, kwam in 2020 eigenlijk meteen al naar voren toen we zelf begonnen met de uitvaartverzorging.”

Dianne: ”Het pand was in deze hoedanigheid zeer werkzaam en flexibel in gebruik, maar toch miste het bepaalde zaken waardoor het nog beter werkzaam zou kunnen zijn; zeker nu in de huidige tijd waarin er rondom uitvaart zoveel meer mogelijk is en er zoveel meer persoonlijke wensen zijn. Samen met mijn collega’s Aafke Kleinhesselink en Ester Ekema, hebben we gedurende de laatste jaren precies kunnen aangeven welke wensen we hebben en wat er verbeterd zou moeten worden. Het is dan ook fijn gehoord te zijn door het bestuur én de leden.”

Rigter: “Samen met de overige bestuursleden, secretaris Inge Lammers, penningmeester Doortje ter Beek en de bestuursleden Gerrit Westerveld en Hans Veerbeek, hebben we de wensen en ideeën in kaart gebracht en voorgelegd aan de leden. We vonden het als bestuur ook belangrijk om in de toekomst onze opvolgers én uiteraard ook onze leden, een modern en goed ingericht gebouw te kunnen overhandigen, toekomstgericht en afgestemd op de huidige maatstaven van uitvaartverzorging. Voor het uitwerken van de plannen hebben we architect Vincenth Schreurs uit Aalten gevraagd en aannemersbedrijf Reusen uit Breedenbroek zal de werkzaamheden uitvoeren. Het gebouw wordt niet alleen uitgebreid, maar ook geheel intern verbouwd. De huidige entree wordt veranderd en geeft toegang tot twee 24-uurs kamers met een kleine koffiecorner en toilet. De hoofdingang zal aan de rechter zijkant komen, en toegankelijk via de poort van de begraafplaats. In de bestaande heg zal hiervoor een uitsparing komen. De klokkenstoel wordt verplaatst naar de andere kant van de heg, dus op de begraafplaats. Die voorbereidingen zijn al in gang gezet. De uitgang loopt dan via de huidige ingang aan de voorzijde. Daar komt tevens de garage voor de rouwauto, die nu nog op het industrieterrein gestald wordt. De toegang van de garage zal niet zichtbaar zijn, daar deze wegvalt in de houten bekleding van het gebouw. Door de keuze van een houten buitengevel, vormt het gebouw een mooie symbiose met de groene omgeving van de begraafplaats. De beide koepels op het dak, kenmerkend voor het pand, zullen blijven bestaan. Naast de zonnepanelen die we al op het dak hebben liggen, zullen er nog meer milieubesparende aanpassingen gedaan worden.”

Aafke: “Wanneer je het pand binnenkomt, zie je aan het einde van de gang een grote glazen wand waardoor je als het ware naar het licht toeloopt. Het is belangrijk om binnen ook een fijne en vriendelijke atmosfeer te creëren. Daglicht, verlichting en kleuren vormen een belangrijk onderdeel daarvan. Die keuzes moeten we nog verder uitwerken.”
Ester geeft aan dat de nieuwe inrichting ook nog meer mogelijkheden biedt wat betreft de capaciteit bij condoleances en catering. “Waar we nu vijftig mensen een zitplaats kunnen bieden, kunnen dat er na de verbouwing honderd zijn. Een nieuwe keuken biedt ook meer mogelijkheden, wanneer familie hier de condoleance wil houden. Maar ook een grotere opslag voor materiaal dat nu elders is ondergebracht, zal veel makkelijker werken.”

Rigter: “Om de tijd van de verbouwing te overbruggen, hebben we de gelegenheid gekregen om het pand aan het Kerkhofpad nr. 13 voor een jaar te kunnen huren, alhoewel we hopen dat we al eerder op ons oude adres terecht kunnen. Het gehuurde pand wordt op dit moment helemaal naar onze wensen ingericht om de werkzaamheden betreffende de uitvaartverzorging met dezelfde kwaliteit, zorg en aandacht uit te kunnen voeren.”
Dianne: “Uiteraard op de manier die men van ons gewend is. Want het leveren van maatwerk en persoonlijke aandacht is uiteraard ook vanaf het tijdelijke adres mogelijk. Alleen de condoleances zullen in die tijd door externe partijen verzorgd moeten worden. Op 1 oktober gaat ons kantoor over en dan volgt al spoedig de verdere inrichting van de tijdelijke locatie. Op dit moment wordt er hard gewerkt om het pand van binnen smaakvol in te richten en ook de buitenkant krijgt nog een nieuw laagje verf. Eind oktober komt er een dag waarop iedereen welkom is om onze tijdelijke huisvesting te bekijken. Een exacte datum zal nog bekend worden gemaakt.”

De voortgang van de verbouwing is te volgen via Facebookpagina Uitvaartzorg DLE-Dinxperlo en op Instagram via uitvaartzorg.dle.dinxperlo

DLE Dinxperlo blijft doorlopend bereikbaar via telefoonnummer 0315-652664.